Wentylacja pomieszczeń przemysłowych i biur
Każdy pracodawca zobowiązany jest do zapewnienia swoim pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Wykonywana praca nie może powodować zagrożeń zdrowia ani też życia. Ponadto żadne czynniki nie mogą wpływać negatywnie na zdrowie podwładnych. Pomieszczenia i budynki pracy muszą odpowiadać wymaganiom w zakresie BHP, co określa ustawa z roku 1994. Oprócz oświetlenia czy temperatury we wnętrzach, niezwykle ważne jest zapewnienie wymiany powietrza. Dzięki dobrej wentylacji i właściwemu komfortowi cieplnemu zwiększa się wydajność pracowników i zmniejsza się ich absencja w pracy.
Obiekty przemysłowe i biura a wentylacja
Pomieszczenia biurowe powinny być właściwie zaadaptowane do potrzeb pracowników. Liczy się nie tylko estetyka wnętrz, ale także funkcjonalność oraz zapewnienie odpowiedniej wentylacji firmowych pomieszczeń. Biuro jest miejsce, gdzie niemalże pracownik spędza co najmniej czterdzieści godzin tygodniowo. Konieczne jest więc zapewnienie mu odpowiednich warunków do wykonania powierzonych obowiązków. Powinno być to miejsce, w którym pracownicy dobrze się czują. Czyste i świeże powietrze to podstawa. Nieprawidłowo wentylowane pomieszczenia, gdzie nie ma odpowiedniego przepływu powierza, przyczyniają się do zmniejszenia efektywności pracy, na czym cierpi cała firma. Im mniej wydajny jest bowiem pracownik, tym z mniejszymi zyskami musi liczyć się pracodawca. Tak więc przedsiębiorca powinien zatroszczyć się o prawidłowo zaprojektowaną i wykonaną wentylację, która jest właściwie wyregulowana i fachowo serwisowana.
Każde pomieszczenie rożni się wielkością, liczbą przebywających w nim pracowników i ilością urządzeń, a więc generowane są mniejsze lub większe ilości ciepła. W związku z tym do każdego przypadku należy podchodzić indywidualnie, dobierając rodzaj wentylacji do potrzeb i wymagań danego pomieszczenia. W przypadku każdej wentylacji mechanicznej konieczne jest centrala wentylacyjna z rekuperatorem, dzięki czemu znajdujące się w pomieszczeniach powietrze wprowadzane jest w ruch, co pozawala na pozbycie się zużytego powietrza i wprowadzenie świeżego. Do zakamuflowania otworów wentylacyjnych, ukierunkowania powierza i regulacji samej wentylacji stosuje się kratki wentylacyjne. Umieszcza się je zwykle pod sufitem i ścianami To wszystko składa składa się na zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Zostaje zwiększony nie tylko komfort pracy, ale także poprawia się samopoczucie pracowników.
Wentylacja pomieszczeń biurowych – o czym należy pamiętać?
Zaleca się, aby w pomieszczeniach biurowych utrzymywać temperaturę nie niższą niż 18 st. C oraz poziom wilgotności nie większy niż 40%. Bardzo ważne jest także to, aby zabezpieczyć odpowiednio pomieszczenia i stanowiska pracy przez niekontrolowaną emisją ciepłego i zimnego powietrza. Konieczne jest także zapewnienie wymiany powietrza. Jeśli pomieszczenie nie jest klimatyzowane, to stała wymienna powietrza powinna być mnie mniejsza niż jednokrotna w ciągu dwóch godzin. Nie mogą pojawiać się przeciągi, a wentylacja nie powinna przyczyniać się do wyziębienia czy przegrzania pomieszczenia. Należy też wystrzegać się sytuacji, gdzie strumień powietrza z wentylacji skierowany jest bezpośrednio na któreś ze stanowisk pracy. Jako, że urządzenia wentylacyjne generują hałas i powodują drgania, należy sięgnąć po środki redukujące natężenie i rozprzestrzenianie się hałasu oraz zmniejszające natężenie drgań.