Wywieszki handlowe i obowiązki z nimi związane
Wywieszka handlowa to element na stałe powiązany z danym produktem. To etykieta, dzięki której można dowiedzieć się, jaka jest nazwa handlowa i cena jednostkowa danego towaru. To pierwsza rzecz, z jakiej korzysta klient udając się na zakupy do hipermarketu czy osiedlowego sklepiku. Nic, więc dziwnego w tym, że istnieją ściśle określone zasady stosowania wywieszek handlowych, którym to każdy sprzedawca winien się podporządkować.
Obowiązki wynikające ze stosowania wywieszek handlowych:
- Ceny podane na wywieszce handlowej muszą być aktualne (stan na dzień, w którym dochodzi do transakcji kupna-sprzedaży).
- Jeśli oferowane produkty (lub ich atrapy) znajdują się w witrynie okiennej, gablotce czy są eksponowane w innym miejscu wystawowym, ceny tych dóbr muszą być łatwo dostrzegalne dla konsumenta.
- Wywieszka powinna być umiejscowiona w widocznym i ogólnodostępnym dla klienta miejscu (zalecane jest umieszczenie etykiety bezpośrednio na towarze lub tuż przed sekcją, w której się on znajduje na półce).
- Wywieszki powinny znajdować się na towarze, którego dotyczą lub w jego pobliżu (na tyle blisko by nie pomylić danego towaru z innym). W przypadku, gdy obok siebie znajdują się produkty należące do tej samej kategorii i o zbliżonym wyglądzie, dodatkowo powinna zostać umieszczona na wywieszce nazwa producenta danego produktu czy też inne informacje umożliwiające niebudzące wątpliwości powiązanie danego produktu z jego ceną.
- Napisy na wywieszkach powinny być wyraźne i czytelne (rodzaj i wielkość stosowanej czcionki, umożliwiające łatwe odczytanie zawartej na wywieszce treści)
- W przypadku przeceny danego towaru na wywieszce powinna zostać przekreślona poprzednia cena, a obok niej naniesiona nowa cena oraz słowo „przecena” lub „obniżka ceny”. Ważne jest również umieszczenie w pobliżu takiego towaru informacji, na jaki okres obowiązują promocyjne warunki cenowe i jaka jest przyczyna ze względu, na którą dokonano przeceny tego towaru.
Zasady te mają swoje odbicie w dyrektywie 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 maja 2005 r. określającej prawa konsumenta. W Polsce ustalenia zawarte w tym akcie prawnym reguluje ustawa z dnia 23 sierpnia 2007r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. 2007, Nr 171, poz. 1206), która to definiuje, jako działanie prowadzące do wprowadzenia w błąd konsumenta:
- umieszczenie informacji o cenie danego towaru w trudno dostępnym miejscu,
- umieszczenie informacji o cenie danego towaru w nieczytelny sposób,
- nie umieszczenie informacji o cenie danego towaru,
- inne działania prowadzące do zniekształcenia zakochiwania konsumenta na rynku
Produkt sprzedawany luzem – wymagane dodatkowe informacje
Dodatkowo, produkt sprzedawany luzem (nieopakowany i z reguły odważany podczas sprzedaży mającej miejsce w obecności klienta) powinien posiadać umieszczoną w widocznym miejscu wywieszkę handlową zawierającą następujące informacje:
- nazwę handlową towaru,
- cenę,
- jednostkę miary (do której odnosi się cena),
- nazwę producenta,
- skład towaru,
- listę alergenów mogących potencjalnie wystąpić w danym produkcie (jeśli takowe występują).