Diagnostyka wózków i układów jezdnych wagonów w kolejnictwie
Pojazdy kolejowe, aby zostały dopuszczone do eksploatacji, wymagają szeroko zakrojonych testów w laboratoriach oraz w środowisku pracy – na torach jezdnych. Badaniom poddawane są komponenty mechaniczne i elektryczne oraz ogólna akustyka pojazdu. Firma HBM dostarcza najnowocześniejsze kompleksowe rozwiązania pomiarowe od czujnika aż po akwizycję danych na wirtualnych dyskach.
Walidacja i weryfikacja pojazdu
Jako przykład , zgodnie z kartą UIC 540ff, przywołajmy jeden z ważniejszych systemów. Testowanie hamulców wymaga pomiaru ciśnienia (główny przewód ciśnieniowy, wszystkie hamulce), prąd, prędkość obrotu kół, przyspieszenie pojazdu, stan komunikacji pojazdu (SIBAS, TRDP, CANopen, MVB) przemieszczenie hamulców , temperatura, poślizg kół, GPS, przekaz wideo, poziom hałasu i wiele innych. Rozwiązania proponowane przez nas oferują państwu duże ułatwienia w skomplikowanych dotychczas procesach weryfikacyjnych. Rozdzielne moduły pomiarowe dają możliwość modyfikacji ilości i rodzaju punktów pomiarowych, a dzięki niezawodnemu mobilnemu rejestratorowi danych wszystkie istotne informacje znajdziemy w jednym pliku. System posiada możliwość inteligentnej oceny sygnału pomiarowego i automatycznego generowania raportów.
Monitoring w trakcie eksploatacji
Aby zapewnić długie i bezpieczne użytkowanie pojazdów szynowych należy przeprowadzać badania konstrukcji i własności jezdnych. Testy możemy przeprowadzać w trakcie planowej eksploatacji, a wykorzystać do nich możemy, niewielkich rozmiarów: czujniki siły, przetworniki momentu obrotowego, przemieszczenia i ciśnienia, które możemy z łatwością wmontować w konstrukcję nośną wagonów kolejowych, a mobilny system akwizycji zbierze dane pomiarowe i prześle je do chmury w czasie rzeczywistym. Możemy przeprowadzić pomiary operacyjne do analizy obciążeń globalnych i obciążeń konkretnych komponentów, badanie trwałości konstrukcyjnej i zmęczeniowej wałów zestawów kołowych, ram wózków czy kompletnych zestawów kołowych.
Pojazd szynowy poruszający się z duża prędkością generuje drgania rozchodzące się w swoim środowisku eksploatacji. Zgodnie z normą DIN 45672 dotyczą generowania drgań i efektywności wibroizolacji wbudowanej w tor kolejowy należy kontrolować poziom zakłóceń rozchodzących się w środowisku naturalnym. Wibracje mają negatywny wpływ na konstrukcję nośną, zmniejszają komfort podróżowania oraz szkodzą otoczeniu. Dzięki systemom pomiarowym HBM możemy kontrolować z duża dokładnością stan drgań i naprężeń z nich wynikających, a w konsekwencji zapobiegać przyszłym uszkodzeniom konstrukcji.