Pomysł na biznes – agencja pracy tymczasowej
Jeszcze kilka lat temu – gdy w Polsce bezrobocie oscylowało w granicach kilkunastu procent – każda osoba poszukująca pracy chwytała się niemal każdego dostępnego sposobu na znalezienie zatrudnienia. To właśnie wtedy zaczęły powstawać agencje pracy tymczasowej, które oferowały swoje usługi zarówno pracodawcom (którzy nie chcieli zatrudniać pracowników na etat), jak i pracownikom (którzy poszukiwali nawet kilkutygodniowego lub kilkumiesięcznego zajęcia). Jeszcze niedawno założenie firmy pośredniczącej pomiędzy pracodawcami i pracownikami wydawało się dobrym rozwiązaniem. Ale sytuacja na rynku pracy uległa zmianie. Czy obecnie agencja pracy tymczasowej to dobry pomysł na biznes?
Wymagania formalne podczas zakładania agencji pracy
Każda osoba chcąca założyć agencję pracy tymczasowej musi pamiętać o tym, iż jest to biznes wymagający spełnienia kilku podstawowych formalności. Przede wszystkim należy założyć firmę (jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę) i zarejestrować ją w odpowiednim urzędzie. Dodatkowo – o czym nie wolno zapominać – w myśl nowych przepisów agencja pracy tymczasowej musi posiadać lokal stacjonarny. Wymóg ten niewątpliwie podnosi koszty działalności, gdyż trzeba nie tylko kupić bądź wynająć odpowiednie biuro, ale także je wyposażyć. Koniecznym wymogiem stawianym agencjom pracy jest też składanie corocznych sprawozdań ze swojej działalności odpowiedniemu urzędowi.
Wyzwania współczesnych agencji pracy
Współczesna agencja pracy musi poradzić sobie z wieloma wyzwaniami. Po pierwsze – obecnie wymagania stawiane takim firmom są dużo większe niż kilka lat temu. Pracodawcy poszukują pracowników (gdyż mają problem z obsadzeniem etatów), a pracownicy mają coraz wyższe wymagania – i to zarówno pod względem płacowym, jak i warunków samej pracy. Poza tym znowelizowana ustawa o pracy tymczasowej zabrania zatrudniania takiego pracownika w jednej firmie na okres dłuższy niż 18 miesięcy. To wszystko sprawia, iż agencja pracy tymczasowej staje przed wieloma problemami. Pewnym rozwiązaniem jest wynajem pracowników ze wschodu – i właśnie w tym kierunku idzie coraz więcej rodzimych firm.
Agencja pracy tymczasowej to nie jest prosty biznes. Wymaga nie tylko doskonałej organizacji, znajomości przepisów i specyfiki współczesnego rynku pracy, ale także zaangażowania, cierpliwości i umiejętności radzenia sobie z wieloma wyzwaniami. Potencjalny właściciel agencji pracy tymczasowej musi odpowiedzieć sobie na pytanie – czy jest w stanie podołać tym wszystkim wymaganiom? A odpowiadając na pytanie, czy taka agencja jest dobrym pomysłem na biznes, można powiedzieć – tak, ale tylko pod warunkiem, iż ma się odpowiedni budżet początkowy (sięgający nawet kilkuset tysięcy złotych), wiedzę, umiejętności i dobrze skonstruowany biznes plan. Tylko spełnienie tych warunków pozwoli konkurować z gigantami będącymi na rynku od wielu lat. Tego typu zajęcie jest bardzo odpowiedzialne i jako takie powinno być podejmowane przez odpowiedzialnych i zaangażowanych przyszłych przedsiębiorców.